torsdag 28 maj 2009

Studieresan må-to

Då var man hemma igen. Som jag sa va jag inte speciellt sugen på åka till Skåne men jag ska erkänna att det har vart riktigt kul och läraktigt!!
Självklart har jag tagit en massa bilder med min inte allt för bra kamera på mobilen men bättre det än inget. Allt hade känts förgäves om jag inte hade fått med mig bilder hem. Kameran, hur bra den än är, kan aldrig göra bilden rättvisa. Synd, för det skulle vara så häftigt att få visa det jag har sett, visa det med mina ögon alltså. Bilderna blev ganska bra ändå...

Måndag 25/5. Vaknade 4 och packade i kläderna som fortfarande inte va torra, men jag kunde ju gärna inte gå utan. Gjorde mig i ordning, lämnade mitt älskade "får i ulvakläder" till mormor. Gick hem hämta den enorma, tunga väskan hemma, hoppa på bussen och drog till Mjölby, en kille i klassen åkte samma buss. Där blev vi sen hämtade i skolans buss.


Sen bar det av mot Boxholms skogar där vi lyssnade på en skogvaktare om tallskogsskötsel, röjning m.m. Efter det några timmar i bil till Skäralids vandrarhem där vi ganska snabbt fick komma i ordning för att sen dra till Kopparhatten, Skäralid vid Söderåsens naturreservat.
Det var så fin bokskog i början att det går inte beskriva. Väl ner i ravinen fanns en mängd olika växter som vi gick igenom lite och letade efter i böcker. Precis det jag vill lära mig


Det här var bland det första vi såg, så fin utsikt att jag hade kunnat spendera hela dagen o bara titta åt alla håll. Det va så mycket finare på riktigt, fast det här ändå är taget med en bra kamera av en i klassen som jag fick sno lite bilder av.

Långt där nere i ravinen kommer vi sen att gå, på spångar, o prata växter och träd.

När vi va klara där åkte vi o letade efter en affär eller mack så man kunde köpa nåt att äta då vi bara inte ätit sen lunchen, men inget va öppet..."aldrig vart med om maken" =P

Kom i säng skapligt somnade runt 24 någongång. Gick mest o la mig för att mina två rumskamrater gick o la sig och jag var rädd att väcka dem om jag kommer in senare.

Tisdag 26/5

Upp klockan 6 och hoppa in i duschen, mest för att vakna till. Klä sig, sminka, packa dagsväskan och sen till Gula Villan för frukost kl 7.
Därifrån till Snogeholm, träd på åkermark, landskapsplanering m.m
Efter det: Ales Stenar, Österlen, Kivik, Systemet
; kommer inte ihåg vart vi var just då, vi har vart på så många ställen och vi skulle pausa o handla lite. Det enda som inhandlades var öl och varsin glass. Alla köpte inte, men nästan.

Granen och Hypridaspen (Europeisk+Amerikansk ap) är planterade samtidigt, kolla skillnaden!!

Blev att duscha på kvällen med, va en halvaktiv och varm dag. Sminka igen, ta en öl och spela kort. En efter en gick alla o la sig, det blev bara jag och två av grabbarna kvar till slut. Jag sopa mattan med dem
på knack-poker *kulkul*
Säng halv 1 nångång.






Onsdag 27/5
Upp igen, kl 6, tvätta fejset o sånt, sminka osv. Frukost kl 7, iväg till Ekebo skogforsk. Titta på gransticklingar, frötalla, ympade hybridaspar och rödekar, konstiga björkar m.m.
Lunch: Svarlövs lantbruksskola
Trolleholmsgods nästa, Ek- och bokskogsskötsel, julgranar och pyntegrönt
Fick se min första
Rödek (Quercus Rubra) Douglasgran- Pse
udotsuga Menziesii
och Mammutträd, men det kan jag inte vad det heter på Latin, skriver det sen när jag lärt mig.
Kvällen blev hos en klasskompis föräldrar efter en titt och beskrivning av deras skog och hur de sköter den. Käka lasagne, med kladdkaka efter. gott gott!
Hem o alla skulle kolla fotboll, jag hoppa in i d
uschen och sen gick jag från skäralid till Brandberga eller nåt, 2 km, så 4 fram och tillbaka. Tog 24 minuter för att vara någolunda precis. Kom tillbaka, gled ett tag, sen spela knack-poker med 9 pers till en början men en efter en åkte ut. Däribland jag, sen spelade jag andra gången och vann=) Halv 2 kom Anders o sa åt oss att det är nog dags att gå sova, jo han hade nog en poäng i det. Dom gick ner och jag gick på balkongen för o röka, dyngsura strumpor fick jag..

Torsdag 28/5

Tog "sovmorgon" till 6.05, upp o sminka osv, sen städa allt..för idag blev det ju hemgång. Gick fort o städa, man drar väl inte fram lika mycket nu för tiden antar jag. Eller förstår o städa samma dag. Frukost strax efter 7. Iväg till Asa försökspark, SLU prat om föryngring, plantskydd, röjning m.m.




Hemåt blev det vid 14.30 ungefär. Gränna o släppa av en kille, Statoil köpte polkagrisar, tog ut pengar till bussen o gick på toa.
Kom till Mjölby 17.15 och kanske några minuter till, hoppa ur bilen, tacka för roliga dagar, slänga ur stora väskan och skynda till bussen som skulle gå 20 över. Och jag hann...men sen kom jag på att min klädpåse låg kvar i bilen och i en annan påse däri en banan, sa det till Mats när jag ringde honom men han reagera inte över det så hoppas den är skapligt fräsch på måndag...haha*

Väl hemma klaga Iza på mig att jag hade vart borta, hon klaga o hade sig...som om hon va lite sur över att jag lämnat henne, prata och hade sig som "Vart fan har du vart" *typ* men hon va lite glad o se mig=) Borsten har kommit nu, Iza o jag gick till OK o hämta den.

Nu har jag bara hållt på lägga in bilderna i datorn men det tar sin tid...

Allt detta i extremt korta drag...orkar ju inte skriva hur mycket som helst!

Jag lägger in mer bilder imorgon





1 kommentar: