måndag 12 april 2010

IIIIIIzzzzaaaa

Nu har jag diskat, badat, lagat mat o vart ute med Iza, vi tränade kontakt övningar till o från hela promenaden, som va på ca 40 min. Men hon verkar nöjd med det, klart det tar på orken när man inte är van. Vi har inte vart överdrivet aktiva vad gäller den mentala biten. Men hon hajar snabbt o sköter jag min kort rätt kommer det inte ta ett helt år innan hon går 10 meter med ögonkontakt. Hon kan lära sig hur lätt som helst, men jag ska fortsätta med det bara. Jag är ju så dålig på sånt, men jag ska göra mitt bästa. O Iza tycker bara det är kul.

Agnetha, som jag pratade med igår om Izas problem sa i samtalet att de flesta hundar kan inte ha matte/husse ståendes med ryggen emot o ta kommandon, som sitt, alltså bara lyssna på rösten o förstå vad orden betyder. När jag gjorde min mackor till praktiken i morse blev det som vanligt en liten kant på osten, den brukar jag hyvla bort o ge till Iza, men tänkte jag ska testa henne. Så jag vände ryggen emot, sa "sitt", hörde att hon gjorde nåt o jag vände mig om, japp där satt hon, sen ryggen mot igen "ligg", vände mig om efter jag hörde att hon rört sig, japp, hon låg, sen provade jag "hopp" hörde att hon gjorde nåt, men va inte säker o det är ju inte en rörelse där hon stannar, så jag sa det igen med ryggen mot men huvudet vänt så jag kunde se, japp, hon fatta den med. Plus att hon krafsa mig på skinkan hahah hundskrälle. Vi kanske inte kan så mycket, (eller jag inte haft orken o "kunskaper" fantasi till att lära henne,) men det vi kan, det kan vi också=)!!!

Inga utfall idag, taxarna var jätteintressanta o det var nära men vi klara oss ifrån det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar