fredag 27 mars 2009

Freedag

Underbart med fredag! Synd bara att jag inte gjort mig förtjänt av den här dagen eller hur man kan säga. Kom nämligen inte iväg till skolan idag. Va hos Nemi o Virre o tog några öl. Tänkte att jag kommer upp såklart, men inte då.

Mamma har vart här och grejat med datorn och sånt som jag inte fattar. Knasigt det där, är det inte den yngre generationen som ska vara dataexperter? Vet inte vilken planet jag kommer från för här är inte så fallet!

Nu snöar det massor ute och jag är ganska glad för det faktiskt, visst vill jag ha sommar men när det är så mycket snö blir jag lite smålycklig faktiskt, jättemysigt o va ute med hunden när snön vräker ner och man knappt ser fem meter framför fötterna.

Blir lite blandat med skriverierna i det här inlägget, har ju inte skrivit på ett tag och även om inte mycket har hänt sen sist så har det ju ändå hänt nåt.

Motorsågskörkort B
Har tagit Motorsågskörkort B, vi var fyra i min grupp som tog det. Två killar och två tjejer. Tjejen blev underkänd för hon hamnade 2,40 m utanför pinnen som hon skulle sikta på, 2 m utanför är max för godkänt. Ena killen får göra om halva provet för han sågade av nästan hela brytmånen, den andra killen blev godkänd med anmärkning, vad anmärkningen var kommer jag inte ihåg. Sen jag fick godkänt utan anmärkning! Jag, jag som aldrig är bäst på nåt, helt sjukt, jag blev så glad så jag visste inte vad. Motorsågningen är en kurs där jag ställer riktigt höga krav på mig själv.
Blev så chockad med för jag glömde bort Mats som skulle bedömma mig, jag hatar o jobba när folk ser på för att jag är så rädd att göra fel. Men jag helt glömde honom och gjorde som jag brukar när jag fäller. Då blev jag lite stolt över mig själv, känns bra när man får ge sig själv beröm.
Jag sa till Mats vart jag skulle fälla trädet, han gick 15 meter ut och satte en pinne där det skulle falla.
Sen började jag med övre riktskär, sikta, fel, sikta om, fel, sikta igen, ok nöjd. Sågade ut en kil och rakade till hela klyftan så den var rak utan kanter som kan påverka fallet, hämtade penna och linjal markerade ut vart brytmånen ska vara, för det fick man göra på provet (inget jag normalt gör annars) . Instick på ena sidan, såga in hela svärdlängden, fram till markerade brytmånen, går runt, instick från andra sidan sågar ut så det blir en sjätte del kvar ungefär, kallas säkra hörnet. Satte i en kil, slog in den med brytjärnet, tittade på Mats, sa ja'a jag fäller nu. Sågade av hörnet och trädet började falla, jag backa en bit, snett bakåt, mycket viktigt! Såg hur den föll precis brevid pinnen, studsa till och välte pinnen. Trädet låg över basen på pinnen, fan så glad jag blev.
Mats bara, nej akta pinnen, så han slipper hämta en ny till nästa grupp, hehe, men den klara sig som synd var, hade vart häftigt att knäcka den.

Sen började han mäta, brytmånen bra, en skillnad på 2 mm från ena sidan till andra, godkänt 10, riktigt bra alltså. Höjd mellan riktskär och fällskär, perfekt på ena sidan, något över på andra. Men inte av betydelse, längd mellan pinne och träd behövdes inte mätas, trädet låg något ju på pinnen, inga två meter där inte. Kvista behövde han inte se för det har han sett, både förut och samma dag så det kan jag. Sist han kolla hade han inget utom effektivitet att påpeka, men det är inget måste om man ändå inte ska jobba i skogen sen, men det vill ju jag så...
Inga tabbar med tummen på bågen, eller glömma visir eller nåt sånt.
Jaha, vad ska jag hitta på nu för o få dig underkänd skojade han. Hehe, jag va bara jäävligt glad!!

1 kommentar: